Nieuw Zeeland - Aotearoa - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Mike Boer - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Aotearoa - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Mike Boer - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland - Aotearoa

Door: Mike de Boer

Blijf op de hoogte en volg Mike

28 Mei 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Woensdag 15 mei waren Robin en ik aangekomen in Nieuw Zeeland. Meteen vanaf het vliegveld naar Jucy toe om onze campervan op te halen. In een grote groene camper gingen we het zuid eiland over rijden. We waren aangekomen in Christchurch dus vanaf daar gingen we onze reis plannen. De reis ging als volgt;
- Christchurch
- Hanmer Springs
- Hokitika
- Franz Josef Glazier
- Queenstown
- Lake Tekapo
- Akaroa
- Christchurch
Zo hebben we een mooi rondje gemaakt over het zuid eiland en zoveel mogelijk gezien.
Dag 2 kwamen we aan in Hanmer Springs, deze plaats was bekend om zijn heet water baden met water uit de bergen en water dat verhit word door zwavel. Hier zijn we natuurlijk heen geweest maar verder was er weinig in het kleine plaatsje te doen. Dus na een avondje in warme baden te liggen en in een paar baden die naar rotte eieren stinken te hebben gelegen zijn we wezen overnachten en dan de volgende ochtend weer door.
Dag 3 gingen we naar Hokitika, een plaats bekend om het nieuw zeelandse Jade. Dit zou een vrij lange reis worden doordat we stukken door bergen heen moesten, en doordat er een weg afgesloten was duurde dit nog een heel stuk langer. Toen we s'avonds in Hokitika aankwamen zijn we snel een slaapplek gaan zoeken, deze zat hoog op een heuvel en zo kon je over het stadje en de zee uitkijken. Vlak naast onze plek stond een groot gebouw, een soort huis met alleen een begane grond, hier in was de wc en de douche. Maar huis was echt heel groot en was volledig ingericht met ouderwetse meubels. Als je hier in liep midden in de nacht was het compleet donker binnen en moest je zoeken naar de licht knoppen, en zelfs als je die gevonden had waren grote delen nog helemaal donker. Hierdoor leek het wel een huis uit een goedkope horror film, dus ik hoef je niet te vertellen dat ik Robins hand moest vasthouden en met haar mee moest lopen als ze naar de wc moest hahaha. De volgende ochtend zijn we even het dorp in geweest, op zoek naar iets moois van jade.. Kolere wat is die troep duuuuuur!!!!! Rond de 100 piek voor een ketting! Dat gaan we dus mooi niet doen! Dus we hebben gewoon lekker een dagje rond gelopen en even naar een karig museum geweest (heel saai maarja,, t was gratis hahaha). S'avonds nog even lekker gegeten en films gekeken en de volgende dag weer door!
De volgende ochtend op dag 5 gingen we naar Franz Josef Glazier! Een klein plaatsje tussen hoge bergen in echt overal waar je keek had je een mooi uitzicht! De dag dat we aankwamen zijn we nog even naar het kiwi wildlife centre geweest, dit was een bedrijf die bezig is om de kiwi te redden. Nee niet het fruit, de nieuw zeelandse kiwi, de vliegloze vogel. Daar hebben we 2 levende kiwi's gezien, echt hele grappige vogels met een hele lange snavel en geen vleugels, en toch nog groter dan we dachten. De volgende dag zijn we dan echt naar de Gletsjer van Franz Josef Glazier geweest, we mochten alleen niet te dicht bij het ijs komen zonder gids, maar gidsen waren rond de 200 dollar per persoon dus we keken wel even van een afstandje. Het was echt prachtig om dat grote ijs tussen de bergen te zien en de anderhalf uur route die we er heen moesten lopen was ook echt super mooi! We hebben onze ogen uitgekeken.
Op dag 7 zijn we in Franz Josef zelf een Jade ketting wezen maken! Er was een jade snijder in de stad die je het zelf liet doen onder begeleiding, dus we dachten dat is natuurlijk veel leuker dan er gewoon een kopen! Nu waren we met zn 2 $90 kwijt in plaats van rond de $100 per persoon voor een gekochte ketting. Het was heel erg leuk om te doen. Hij legde het heel goed uit en de resultaten zijn top geworden! Hierna gingen we rijden naar Queenstown. Onderweg zijn we nog even gestopt bij puzzleworld, een kleine soort museum waar ze allemaal dingen hebben met gezichtsbedrog, dit was even een leuke pauze onderweg. Eenmaal aangekomen in Queenstown gingen we op zoek naar de camping. Dit lag nog een behoorlijk eind van Queenstown af dus we besloten om even in de stad te gaan vragen of ze een andere voor ons wisten. Op de terugwe naar de stad nog bijna een ongeluk gehad door 2 grote kut honden die langs de liepen en op het moment da ik langs ze reed opeens dachten laten we voor die camper gaan lopen!!!!!! Waardoor ik bijna een hond had plat gereden en de auto achter me bijna achterop me zat! Gelukkig was t met een sisser afgelopen maar dat was even een kut moment. Terug in de stad kregen we een tip om bij Qbox te gaan slapen, een campingplaats speciaal voor camper waar de receptie, keuken, douches, wc en leefruimte allemaal in zee containers is gemaakt. Hier zijn we dus ook gaan slapen.
Dag 8 wilden we gaan kijken om leuke en spannende dingen te doen in Queenstown,, maar al gauw merkten we dat nieuw zeeland echt associaal duur is. We hadden best wat geld over om te gaan skydiven of iets, want dat wilden we heel graag. Maar als de minst hoge al $350 kost vinden we dat toch even te duur, zelfs voor een paar uurtje kayaken of raften betaalde je $250..hier hadden we nu gewoon geen geld voor dus we hebben het jammer genoeg niet gedaan. Deze dag hadden we gewoon even gezwommen en lekker gegeten en even gekeken wat we de dag daarna wilde doen.
Dag 9 hadden we een lekker dagje gepland, we zijn op een cruise over het meer bij Queenstown geweest en daarna nog even de below zero ice bar in geweest, een bar die van binnen compleet van ijs gemaakt is. S'avonds lekker uit eten geweest bij de italiaan en daarna naar de bioscoop om the hangover 3 te kijken. Al met al een lekker dagje!
Dag 10 zijn we naar Lake Tekapo gereden, onderweg nog lekker wijn, kaas en zalm wezen proeven (en eten). Aangekomen bij Lake Tekapo hadden we een hele mooie plak langs het meer! Het was daar zo mooi! Prachtig helder blauw water, grote bergen met sneeuw op de toppen en overal groen! Echt fantastisch! De volgende ochtend gingen we mt. John op lopen, het was een beste klim omhoog maar het uitzicht was het helemaal waard. Wat een prachtig mooie plek was dat.
Dag 12 zijn we naar Akaroa gereden, want daar gingen we met dolfijnen zwemmen! 1 nachtje slapen in Akaroa en dan de volgende ochtend zwemmen. De volgende ochtend worden we gebeld, het was te hard aan het waaien op zee en daarom konden we niet met dolfijnen gaan zwemmen! Balen! Echt mooi kut! Onze hele vakantie hier op gehoopt, speciaal geld voor bespaard, goede deal gevonden en dan word het afgebeld! Echt zwaar klote.. Maarja we gaan het ooit nog wel doen maar we vonden het natuurlijk wel heel erg jammer. Meteen maar weer naar Christchurch gereden waar we gingen overnachten in een oude gevangenis.
De laatste avond slapen in een cel, de laatste avond niet in de camper. De gevangenis was echt heel leuk gedaan, het was een kleine cel met een dikke stalen deur er in. Er paste net een twee persoons bed in en een klein tafeltje en tv, maar wel heel gaaf om een keer te doen!
En nu is het alweer de volgende ochtend en nu zitten we op het vliegveld te wachten tot we het vliegtuig in mogen. De camper is netjes terug gebracht en we zij. Klaar om weer naar Sydney te gaan, en dan binnenkort lekker weer naar huis!!

• 28 Mei 2013 - 13:30

Freeda:

Wat een avonturen weer. Zo jammer dat jullie niet met de dolfijnen hebben kunnen zwemmen. Dat had een wereldse en emotionele ervaring geweest. Als jullie ooit nog weer de kans krijgen, dan doen hoor! Fijn dat jullie weer veilig op honk zijn in Sydney. Nu nog even 3 dagen genieten van elkaar en van Australië/Sydney. Dit is een opdracht!!! Want de tijd gaat te snel, en dat kippetje is nog teveel bezig met thuis. Klap op dr kont van mij en samen zalig jullie laatste dagen genieten daar. Ben ook wel weer blij als ik jullie in mijn armen kan sluiten. Oh, wat zal die knuffel zalig zijn. Mis jullie zo! Maar wil graag al jullie verhalen over ons uitgestort krijgen. Wat een ervaring he Mike, ruim een half jaar weg van huis en haard en wat fijn dat je jou wereldje daar heb kunnen meegeven aan o.a. jou Robin. Ok, geniet en tot heel heel snel!! Hou van jullie!!!! xxx

• 28 Mei 2013 - 13:46

Mama En Papa:

Hey Lieverds wat een verhaal zeg. Jullie hebben misschien niet alles kunnen doen wat op de planning stond maar al met al klinkt het helemaal geweldig. Wat een reis!
    Jammer dat alles zo duur was in Nieuw Zeeland maar ze zijn er daar ook wel achter denk ik.
    Er zijn nog veel meer mooie plekken in de wereld waar je kunt skydiven, kayaken, raften en met dolfijnen zwemmen dus misschien idee voor een volgende reis. Er moeten altijd dingen te wensen blijven toch?
    Maar wij vinden het toch wel heel bijzonder dat jullie deze reis hebben kunnen maken en ook een prachtige afsluiting van je 7 maanden trip naar Australie.
    We zijn ontzettend trots dat je dit mee hebt mogen maken en het ook helemaal alleen 6 maanden hebt gedaan, de laatste maand met je vriendin was de kers op de taart.
    Je hebt al die maanden erg hard en veel gewerkt, veel gespaard, veel nieuwe mensen ontmoet, veel ervaringen opgedaan en levenslessen geleerd dit pakt niemand je meer af schat.
    Nog een paar dagen en dan vliegen jullie weer samen terug naar huis en we kunnen allemaal niet wachten om jullie beide weer in onze armen te sluiten.
    Geniet nog even van jullie laatste twee dagen in Sydney, borrelen met jullie huisgenoten en natuurlijk even dollen met Stevie, je rots in de branding de afgelopen 7 maanden.
    Hele dikke knuffel en kus van papa en mama voor jullie allebei.